Welcome, Guest. Please login or register.
May 22, 2013, 06:42:30
Home Help Search Login Register
News: Attachements die meegepost zijn kunnen verloren gaan indien ze meegepost worden, tenzij u ze zelf host.

+  Maserati Club Holland
|-+  Algemeen
| |-+  Tech tips (Moderator: Sander)
| | |-+  De geneugten van een gebruikte QP IV Ottocilindri
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: De geneugten van een gebruikte QP IV Ottocilindri  (Read 3241 times)
peterm
Sr. Member

View Profile
« on: December 14, 2009, 16:36:43 »

Het is de tijd van de jaarlijstjes en de terugblikken.
Ter lering, vermaak en misschien inspiratie een overzichtje van alles wat aan mijn QPIV “Ottoclindri” is gedaan om:
(1) de auto te beschermen tegen “tanto calore” en de mogelijke gevolgen van dien
(2) de rij-eigenschappen beter te maken dan “af fabriek”
(3) hem  “mooier” te maken
NB1  met dank aan H. te W. en F. te K.
NB2  regulier onderhoud en reparaties zijn niet vermeld ...... Grin

Ad 1: het hoofdstuk “tanto calore” tot dusver
Carterpan eraf en schoongemaakt (was niet erg vies), oliekoeler losgehaald en schoongemaakt (was heel erg vies  Embarrassed)
Luchtfilter bestuurderszijde losgehaald en carterontluchting schoongemaakt – was vettig en vies, met sludge /olie-residu
Olie tempmeter gemonteerd - dit is heel interessant, olietemp is 20 tot 40 graden hoger dan watertemp en zit onder de koele omstandigheden van dit jaargetijde tussen de 90 en de 110 graden
Kunststof plaat onder de neus vervangen door model EVO met extra koel-opening en sleuven - dit was een tip van QPVI, ik had nog zo’n ding liggen; auto is nog gevoeliger voor drempels nu
Compressie opgemeten – in orde (>> zucht van verlichting)
Klepspeling opgemeten & spanning op de nokkenaskettingen gecheckt – niet perfect, maar goed binnen de marges (>> nog grotere zucht van verlichting)
Aanslag op kleppen en zuigers bekeken – kleppen zien er goed uit, maar er zit koolaanslag op alle zuigers; hiervoor heb ik nog geen plan

Ad 2: onder het motto: “wij weten het beter dan Maserati zelf”
Tussenschijf in de stuurkolom voor een betere zit – die zit er al wat langer in
Xenon dimlicht – veel betere lichtopbrengst voor relatief wènugh
Dikke stabilisator stangen uit de Kit Sportivo van de Ghibli GT vòòr en achter – het bekende verhaal en een grote verbetering van het weggedrag – aanrader!
Stuurhuis uit de Ghibli GT – is niet meer nieuw te koop, maar ik heb er één gevonden; geeft een meer directe besturing, de verbetering is minder spectaculair dan ik had gehoopt; de besturing wordt ook zwaarder; ga nog proberen of het oude stuurhuis van een beter binnenwerk kan worden voorzien
“Stahlflex bremsleitungen” naar de voorremmen – dit geeft een beter gevoel van controle met een snellere reactie op het rempedaal - aanrader!
Nog gepland: Tarox schijven en bijpassende blokken vòòr – zijn nog niet binnen

Ad 3: voor het mooi
Interieur opgepoetst met Connoly leervet van Conrad – moet je doen, het wordt als nieuw
Afdekplaat dasboard vervangen door één met nieuwe bekleding – ook Conrad, de oude bekleding was terugtrekkende bewegingen aan het maken onder invloed van zonlicht en hitte
Bovenkant voorruit afgeplakt met tape – eindelijk die fluittoon bij tegenwind kwijt 
Kofferbak bekleding die was losgerukt door onbenullige anti-roest “expert” weer keurig netjes vastgezet – o.l.v. qp
Motorruimte opgeknapt en schoongemaakt - opnieuw met qp
Twee ruil-klepdeksels – gave verse rode krimplak, echt te gek –alleen valt nu weer extra op dat de afdekkappen van de distributie aan de voorzijde er haveloos uit zien

Tel daarbij op het reguliere onderhoud en wat dingen als nieuwe distributie – nodig na 3 jaar / 35.000 km, vervanging van het sub-chassis achter in verband met roest en twee nieuwe achterbanden – nog  2mm profiel na 18.000 km, ik laat teveel andere mensen in mijn auto rijden   Grin Grin

Enfin, volgend jaar zou ik redelijk ongestoord moeten kunnen genieten, toch ? 
wouter
Sr. Member

2x een fohn is voor mij geweun

View Profile
« Reply #1 on: December 14, 2009, 16:48:08 »

Peter, je bent een fijne vent. Dankzij jou blijft de economie tenminste draaien!
(en hebben wij smakelijk leesvoer....... )
Maserati Teun
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #2 on: December 14, 2009, 16:51:17 »

Indrukwekkende lijst Peter.

QPVI
Sr. Member

View Profile
« Reply #3 on: December 14, 2009, 17:32:51 »

Hoi Peter,

Die distributie deksels heb ik ooit eens vervangen, kosten een paar jaar geleden zo weinig dat je ze er niet voor kunt poetsen of spuiten( weet het niet meer exact, ongeveer 15euro per stuk).
Bij die extra luchthaper  zou ik wel gaas monteren zat er bij mij niet standaard bij.

Maserati: "het oude rijden"
cassiopeia
Sr. Member

Quattroporte Evoluzione V8 3.2

View Profile WWW
« Reply #4 on: December 14, 2009, 18:05:41 »

Hoe heb je dat gedaan met dat xenon-dimlicht?
Ik dacht, dat er sprake was van een licht-unit m.a.w. dim/grootlicht allebei of xenon of halogeen?
Ook dacht ik, dat bij xenon koplamp-sproeiers verplicht zijn, of is dat vanaf een bepaald bouwjaar?
In het kort: is dit een legitieme operatie waarop de zegen rust van de HH APK-keurmeesters?

Proud owner of the following cars:
Maserati: QP Evo V8 (2000), Alfa Romeo: Spider 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80).
boomerang
Guest
« Reply #5 on: December 14, 2009, 20:27:09 »

Peter, je bent een fijne vent.
+1

Peter, je bent volgens mij de onbetwiste QP IV V8 ridder.
Gaaf hoe je die auto via enkele mods op een hoger niveau weet te brengen.
Hoe zit het het die waterdamp injectie?
Heb het gevoel dat dat voor jou auto wel eens een waardevolle aanpassing zou kunnen zijn!
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #6 on: December 14, 2009, 21:06:07 »

Hoi Peter,
Die distributie deksels heb ik ooit eens vervangen, kosten een paar jaar geleden zo weinig dat je ze er niet voor kunt poetsen of spuiten( weet het niet meer exact, ongeveer 15euro per stuk).
Bij die extra luchthapper  zou ik wel gaas monteren zat er bij mij niet standaard bij.
Thanks again, Jan Karel. Ik zie het nu bij Eurospares, kost inderdaad heel weinig, voor de verandering. Alleen het middenstuk hebben ze niet op voorraad.

@cassiopeia: over xenon is heel wat af-gepost, lastig om allemaal te herhalen. Emilio heeft ergens de definitieve exegese van de regelgeving opgeschreven, ingewikkeld maar duidelijk. Dat komt er op neer dat het voor onze auto's geen APK afkeurpunt is. Je loopt alleen risico als je wordt aangehouden en oom agent een slechte bui heeft. Voor de andere informatie / check deze link.
xenon op QPIV

@boomerang afgekort GS  Grin
Tja, die water-methanol. Twijfel. Waarom denk je dat het waardevol is? Moet mij er nog eens echt in verdiepen en was tot voor kort met een paar andere dingen bezig  Wink
Zou het blok echt koeler blijven? Nu ik die oilietemp meter heb kan ik beter vergelijken, dat wel. Ik vind het vooral interessant omdat die methanol misschien de zuigers schoon krijgt.
boomerang
Guest
« Reply #7 on: December 14, 2009, 21:20:03 »

Dat laatste is ook precies waar ik aan dacht.
En de koelende werking is sowieso niet te versmaden.
Iemand MOET dit op gaan pakken.
Denk nog steeds met warme gevoelens aan die fantastische V8 biturbo en ik was zeker met de waterdamp injectie gaan stoeien.
Dutchy had ook oprechte interesse in het systeem maar heeft momenteel wel andere zaken aan z'n kop.
M.a.w.: Wanneer ga je er mee aan de slag Peter?
cassiopeia
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: December 14, 2009, 22:58:41 »

Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!

Twijfelgevalletje, dus, want die code's zullen er wel niet op staan?

Maserati: QP Evo V8 (2000), Alfa Romeo: Spider 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80).
Dutchy
Guest
« Reply #9 on: December 14, 2009, 23:36:07 »

Ik geloof zeker in het water/metahnol injectie systeem... valt een boel over te lezen op het world wide web. Maar ja die tijd!!!

Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #10 on: December 15, 2009, 00:51:41 »

Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!

Twijfelgevalletje, dus, want die code's zullen er wel niet op staan?

nee hoor, want die codes staan er wel op, tenminste bij de 3200GT - lijkt me ook het geval bij de QPIV.
Enne, ja alleen dimlicht, namelijk dimlicht en grootlicht zitten naast elkaar en hebben aparte peertjes, reflectors etc. (tenminste bij de 3200GT en neem weer aan dat het bij QPIV net zo is, net als dacht ik zo'n beetje alle masers van de afgelopen 20 jaar)

ik denk dat Peter deze link bedoelde:
http://www.maseraticlub.nl/board/index.php?topic=2550.msg41020#msg41020

3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #11 on: December 15, 2009, 12:38:30 »

ben je al wat wijzer geworden mbt. de voorruiten van de QP IV?

Maserati: an offer you can't refuse
cassiopeia
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #12 on: December 19, 2009, 00:14:18 »

ben je al wat wijzer geworden mbt. de voorruiten van de QP IV?

De parts manager van dealer H te U had me voorgesteld om een ruit te bestellen daarmee suggererend het productieproces door een bestelling vlot te trekken. Ik heb hem geantwoord dat ik best bereid ben om dat te doen maar niet onder bijvoeging van een blanco cheque. Ik wacht nu op een prijsindicatie.
Je vraag had je overigens beter in het ruitentopic kunnen plaatsen.

peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #13 on: January 27, 2010, 20:02:35 »

Kleine update:

Nieuwe schijven en blokken vòòr zitten er nu op. Het geheel remt nu weer strak en rustig.

Tevens is het zwaar verroestte steunprofiel van de achterbumper vervangen door een exemplaar uit Gemert / provincie Limburg. Ook weer een zorg minder, zat toch een beetje te wachten op het moment dat die bumper spontaan op straat zou liggen.  Het profiel is mij schoongemaakt en matzwart gespoten aangeleverd, netjes!!

Het verborgen nieuws is dat er passende aftermarket schijven bestaan voor de QPIV van de firma Tarox. Wie meer wil weten kan contact opnemen met dhr Heinicke te Wolvega.
cassiopeia
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #14 on: January 27, 2010, 20:24:45 »

Onderdeel afgehaald van de gecrashte Evo van die Fiat-dealer?
Ergo: bij Otto zwaar verroest, bij Evo in nieuwstaat. Zou het zo zijn dat de roestpreventie van de Evo een van die ruim 400 verbeterpunten is?
Of spreek ik nu weer als een van die Evo eigenaren die zijn versie superieur vindt  Huh
Ach, uitbreken op een glibberig wegdek doen ze allebei... Grin

michele
Sr. Member

Chicane Magazine 5 ligt nu in de winkel!!!!

View Profile
« Reply #15 on: January 27, 2010, 20:48:39 »

Ergo: bij Otto zwaar verroest, bij Evo in nieuwstaat. Zou het zo zijn dat de roestpreventie van de Evo een van die ruim 400 verbeterpunten is?
zou goed kunnen, hoewel verroeste bevestigingsbalken bij Maserati eigenlijk 'part of the fun' zijn. Vroeg of laat rotten de bevestigingskokers bij alle biturbotypen gewoon door. Mag je alleen hopen dat de bumper er af valt in de garage en niet bij 200+ op de autobahn. Lips Sealed

Choose life, choose Maserati!
www.chicanemagazine.nl
www.corsamedia.nl
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #16 on: January 28, 2010, 12:05:15 »

Heb ik weer. Effe niet bij stilgestaan. Probeer je alles authentiek en origineel te houden, zit er opeens toch Ferrari-meuk onder je auto.
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #17 on: January 28, 2010, 12:16:27 »

Grin Grin
ach, er wordt weleens vaker "donormateriaal" verwisseld, waarbij het uiterlijk (min of meer) gelijk blijft, maar het dna niet Wink
« Last Edit: January 28, 2010, 12:20:32 by am330rvg » Logged

Maserati: an offer you can't refuse
Vince
Guest
« Reply #18 on: January 29, 2010, 22:24:39 »

Goed bezig, Peter! Ben benieuwd wanneer je die Water-Methanol-kit installeert...  Smiley
Danny
Sr. Member

View Profile
« Reply #19 on: February 02, 2010, 21:27:13 »

Ja, wanneer installeer je die water-methanol injectie nou eens?  Ik vind dat jouw mooie en goed onderhouden QP het écht verdient!

If everything seems under control, you're just not going fast enough
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #20 on: February 02, 2010, 21:43:45 »

Zoek nog mede-investeerders in dit experiment  Grin Grin
Misschien iets voor Victor Baarn  Huh
Dutchy
Guest
« Reply #21 on: February 02, 2010, 23:33:00 »

Zoek nog mede-investeerders in dit experiment  Grin Grin
Misschien iets voor Victor Baarn  Huh

Welke set wil je gaan inbouwen of gaat je interesse naar uit dan... heb je al eens op de site gekeken? De basis set is niet duur.
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #22 on: March 03, 2010, 14:45:29 »

Heb gisteren de QP na anderhalve maand stiltstand gewekt uit de winterslaap en meegenomen naar mijn werk. Een eerdere poging afgelopen zondag was mislukt vanwege een lege accu - kofferklep de laatste keer niet goed dichtgedaan, het lampje was blijven branden  Sad Sad.
Gelukkig heb ik op advies van Wouter ooit eens een druppellader aangeschaft, dus na 24 uur deed alles het weer.

Ik moet zeggen: het ontwaken kostte wat moeite na al die kou en vochtigheid, hij begon met 7 cilinders i.p.v. 8 maar gelukkig werd de achtste ook snel wakker.

Het was een mooie dag, met een fijn lentezonnetje. Wat een genot is het toch om met dat ding te rijden. Sturing en remmen zijn nu lekker direct en trillingsvrij,  hij ligt heel strak en rustig en hangt heerlijk aan het gas. Wat een verademing - de vorige week heb ik met het gezin in de Espace-schommelstoel doorgebracht.

Voor je het weet zit je op illegale hoogte, was ook aan de late kant voor een afspraak, dus ik hoop maar dat ze niet op de A30 stonden gisteren  Huh Grin.

Je wordt er bijkans depressief van, zo'n Maser-loze winter. Laat het voorjaar alsjeblieft snel komen 
VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #23 on: March 03, 2010, 15:35:58 »

+ 1

sixinlineisdivine
Giulia
Guest
« Reply #24 on: March 03, 2010, 16:22:11 »

Geweldig Peter,

Accu blijft toch een zwakke plek bij stilstand. Bij mij idem....na 2 maanden stilstand kaduuk. Maar als het torretje dan weer spint.....oh la la.

Groet,

Arjan

Lente
+1
mecano
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #25 on: March 03, 2010, 17:43:26 »

+1

heerlijk alle paarden zijn weer uitgelaten  , startte perfect,wel hele winter aan de druppellader gehangen.

jan v
VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #26 on: March 03, 2010, 18:49:30 »

Accu blijft toch een zwakke plek bij stilstand.
Vrienden koop toch een Odyssey accu, die is 50 % kleiner en lichter, is wel 50% duurder maar gaat zeker
10 jaar mee èn je mag hem minstens 1 jaar leeg laten staan.
« Last Edit: March 03, 2010, 18:51:03 by VolanteVantage » Logged

sixinlineisdivine
Vince
Guest
« Reply #27 on: March 04, 2010, 09:23:20 »

Accu blijft toch een zwakke plek bij stilstand.
Vrienden koop toch een Odyssey accu, die is 50 % kleiner en lichter, is wel 50% duurder maar gaat zeker
10 jaar mee èn je mag hem minstens 1 jaar leeg laten staan.

Misschien wat voor onze Spider...
qp
Guest
« Reply #28 on: March 04, 2010, 10:57:34 »

Is er een Europees verkooppunt voor deze accu's?
cassiopeia
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #29 on: March 04, 2010, 14:12:44 »

Heb het even opgezocht, die Odyssey-accu. De verkooporganisatie claimt de volgende voordelen:

Sommige accu's leveren een enorm startvermogen. Andere kunnen diep ontladen worden voor reservevermogen. De revolutionaire Odyssey accu's zijn ontworpen voor allebei. Hoe is dit mogelijk? Het antwoord begint met vlakke platen van 99,99% zuiver, nieuw lood - geen lood legering. Zuiver loden platen kunnen dunner worden gemaakt, zodat we er per accu meer van kunnen plaatsen. Meer Odyssey accuplaten betekent meer loodoppervlak. En dat betekent meer vermogen - twee keer zoveel als gewone accu's.

De accu wordt, zo zie ik, vaak toegepast in motorfietsen en jachten. Het is wel een prijzig ding, een model geschikt voor onze auto's (68 Ah) kost liefst € 307,02. De accu van mijn QP heb ik in januari vervangen door een "gewone" van 72 Ah. Bij mijn accu- en bandenboer kreeg ik een aardige prijs van € 85. Met twee jaar garantie. Het prijsverschil is daarmee toch wel heel erg groot. Ik heb bij Franco navraag gedaan in hoeverre het opstarten van mijn QP met startkabels riskant zou kunnen zijn. Dat bleek niet het geval, dus heb ik het zo gedaan. Geen probleem. Ik heb helaas geen keus, want het onderkomen van mijn QP kent raam noch stroom.

VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #30 on: March 04, 2010, 15:44:16 »

De Odyssey accu is zo krachtig dat je aan model pc 925    28 Ah  voldoende hebt, ik heb ze uitvoerig getest in
Astons , Mercedes 300TDT , Porsche's , Sebring en de "Diva" allemaal ruim voldoende power.
Voor de prijs moet je even Googlen , de pc 925 kost EURO 181,- incl verzendkosten.
En laat je niets wijsmaken het z.g jumpstarten is héél slecht voor de delicate electronica.
http://agmaccushop.nl/odyssey-accu-pc925/
« Last Edit: March 04, 2010, 15:50:27 by VolanteVantage » Logged

sixinlineisdivine
cassiopeia
Sr. Member

View Profile WWW
« Reply #31 on: March 04, 2010, 16:22:56 »

Het lijkt me, dat slechts 28 Ah toch wel een probleem is. Heb je een aantal stroomverbruikers aanstaan (achterruitverwarming, stoelverwarming, verlichting, ontwaseming, ruitenwissers) dan zal de accu heel snel leeggetrokken worden, een sterke startstroom te spijt.

En over dat "wijsmaken": van de onomstreden Maserati-autoriteit Franco Pastorelli (waar ik mijn QP kocht en waar ik klant ben) ben ik bereid, om zoiets zonder voorbehoud aan te nemen. Hij doet het zelf ook zeer geregeld, zei hij mij.

peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #32 on: March 05, 2010, 09:10:20 »

En laat je niets wijsmaken het z.g jumpstarten is héél slecht voor de delicate electronica.
http://agmaccushop.nl/odyssey-accu-pc925/

En over dat "wijsmaken": van de onomstreden Maserati-autoriteit Franco Pastorelli (waar ik mijn QP kocht en waar ik klant ben) ben ik bereid, om zoiets zonder voorbehoud aan te nemen. Hij doet het zelf ook zeer geregeld, zei hij mij.

Tja, wat moet je ervan zeggen ....de verhouding tussen Italianen en elektronica blijft altijd spannend Wink
Vince
Guest
« Reply #33 on: March 05, 2010, 11:09:05 »

Tja, wat moet je ervan zeggen ....de verhouding tussen Italianen en elektronica blijft altijd spannend Wink

Zonder spanning werkt de electronica sowieso niet zullen ze wel denken...  Grin
VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #34 on: March 05, 2010, 11:18:18 »

Het heet niet voor niets "Jumpstarten"   

sixinlineisdivine
qp
Guest
« Reply #35 on: March 05, 2010, 12:20:27 »

Huh Gaan we weer. Zullen we het hier beperken tot 'electronica en Maserati' en de rest van het Italiaanse volk erbuiten laten?  Tongue
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #36 on: March 05, 2010, 12:49:18 »

Sjonge, gevoelig plekje blijkbaar... Kunnen hier niet eens meer lekker generaliseren
 :-D

È pericoloso sporgersi
Vince
Guest
« Reply #37 on: March 05, 2010, 12:57:16 »

Ik had net een kam klaar om over te scheren. Jammer.  "No Pom Pom"
qp
Guest
« Reply #38 on: March 05, 2010, 13:46:24 »

Op zijn minst excuses, die ik zal overbrengen aan de heer Ber.... Nee, laat maar even zitten.  Grin
VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #39 on: March 05, 2010, 15:41:02 »

Op zijn minst excuses, die ik zal overbrengen aan de heer Ber....
Berlusconi ?     "No Pom Pom"

sixinlineisdivine
Vince
Guest
« Reply #40 on: March 05, 2010, 15:55:57 »

Ik denk dat die beter zélf zijn excuses een keer aan kan bieden...
Conrad de Bruin
Sr. Member

I'm a llama!

View Profile
« Reply #41 on: March 05, 2010, 20:55:43 »

Zeg nou maar gewoon dat je jaloers bent op zijn ''levensstijl'' Grin Grin Grin
Vince
Guest
« Reply #42 on: March 05, 2010, 22:01:36 »

Zeg nou maar gewoon dat je jaloers bent op zijn ''levensstijl'' Grin Grin Grin

Mwa. Jij wel dan?
qp
Guest
« Reply #43 on: March 06, 2010, 07:18:33 »

AutoItalia 168:

It doesn't add up
"In 2009, Italians bought 206,000 new cars worth about 103,000 euros each. However, only 76,000 Italians declared a taxable income exceding 200,000 euros. (...) Even more tragic, Italy's foreign car importers claimed an average profit of just 50 eurocents per car. Honestly..."
Ik ben nog even op zoek naar de precieze reden om dit hier te plaatsen maar het lijkt erop dat dit iets meer zegt over Italianen dan een vermeende probleemrelatie met electronica...  Kiss
VolanteVantage
Sr. Member

View Profile
« Reply #44 on: March 06, 2010, 09:49:03 »

Belasting fraudeurs ?

sixinlineisdivine
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #45 on: March 06, 2010, 13:32:18 »

in ieder geval allemaal van onder de grote rivieren, dus...  Lips Sealed

Grin

È pericoloso sporgersi
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #46 on: March 07, 2010, 00:20:59 »

..... het rijke Roomse leven  ! La dolce vita, effe biechten en je kunt er weer lekker tegenaan!
qp
Guest
« Reply #47 on: March 07, 2010, 09:05:52 »

zijn er al electronische biechtmachines? 
Vince
Guest
« Reply #48 on: March 07, 2010, 10:52:46 »

zijn er al electronische biechtmachines? 

Hier kun je je hart luchten, vriend: Father Net
qp
Guest
« Reply #49 on: March 07, 2010, 10:59:44 »

[an error occurred while processing this directive]  "No Pom Pom"
Vince
Guest
« Reply #50 on: March 07, 2010, 11:18:26 »

[an error occurred while processing this directive]  "No Pom Pom"

Wifi in de hemel ligt er even uit?  Undecided

qp
Guest
« Reply #51 on: March 07, 2010, 17:59:27 »

Italianen en electronica, wie zei dat ook alweer?
Vince
Guest
« Reply #52 on: March 08, 2010, 10:04:38 »

Italianen en electronica, wie zei dat ook alweer?

Jij suggereert dat er Italianen in de hemel zijn gekomen?  Huh
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #53 on: March 10, 2010, 18:00:12 »

Nou, de heren L. di ser Piero da Vinci en M. di Lodovico Buonarroti Simoni komen wat mij betreft wel in aanmerking   

to name a few...

Ik betwijfel of ze iets met de kantoorautomatisering en of systeembeheer in de hemel van doen hebben, overigens.

È pericoloso sporgersi
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length