Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
September 10, 2010, 16:54:39
Home Help Search Login Register
News: Ontvangt u per e-mail een notificatie van een persoonlijk bericht? Hier kunt u dan niet per e-mail op antwoorden.

+  Maserati Club Holland
|-+  Algemeen
| |-+  Tech tips (Moderators: Sander, Maserati Teun)
| | |-+  3200GT Thermostaat
« previous next »
Pages: 1 [2] Print
Author Topic: 3200GT Thermostaat  (Read 1053 times)
cassiopeia
Sr. Member

Quattroporte Evoluzione V8 3.2

View Profile WWW
« Reply #15 on: January 25, 2010, 15:35:55 »

Afgelopen donderdag dan toch maar even de thermostaat laten vervangen, en vervolgens natuurlijk zeer benieuwd de terugrit aanvaard..
(buiten was het toen 4 C)
Ook vandaag op en neer naar Malderen met de nodige lage buitentemperaturen (start 3 C in NL, aankomst Belgie: 6 C, terug in NL weer 0 C) de koelwatertemperatuur indicatie in de gaten gehouden.

Wat zijn de bevindingen?
Ik zie dat de temp op de snelweg bij genoemde temperaturen in combinatie met lichte sneeuwval, bij verschillende stukken constante snelheden tussen de 100 en 150km/h  de koelwatertemp inderdaad nog steeds iets onder de 70 terugzakt. Het lijkt wel iets minder ver dan voorheen; eerder in december zaktie op gegeven moment zelfs onder de 60 graden (geschat natuurlijk want er staat daar geen streepje).
Dus blijft ie nou met nieuwe thermostaat netjes op of boven de 70 rgaden? nee, maar ik heb wel de indruk dat ie nu iets minder ver terugzakt, 65 graden is zo'n beetje het laagste wat ik nu gezien heb.

Het lijkt erop dat het toch inderdaad inherent aan de uitvoering van het systeem is, zoals door enkelen van jullie al beweerd. Cool

Blijft voor mij nog wel een vraag: waarom is me dit de vorige 2 winters niet opgevallen? Ik denk dat ik toen ook op de koelwatertemp lette, in het kader van eerst lekker warm, dan pas meer gas geven. Of laat m'n geheugen me nu al in de steek?
Wat mogelijk nog verschil zou kunnen maken is dat afgelopen jaar de radiator is vervangen, want lek. Nu heb ik de oude radiator niet geinspecteerd, maar lijkt me niet geheel ondenkbaar dat zo'n ding door de jaren heen toch aan koelefficientie verliest, door veroudering, vervuiling etc. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat destijds de temperatuur net even wat hoger bleef. We zullen het nooit weten.
Wat natuurlijk ook steeds nog kan zijn is dat de temperatuurmeter er nu enigszins/meer dan voorheen naast zit. Niet gecontroleerd.

Het gedrag van de temperatuurmeter van mijn Quattroporte Evo 3.2 is exact hetzelfde. Ook ik ben ermee naar Malderen gereden afgelopen zaterdag dus er was ook nog sprake van exact dezelfde omstandigheden. Bij mijn auto is nooit een radiateur vervangen. Ik heb dit gedrag in eerste instantie voorgelegd aan ons aller bekende F. te K. waar ik de auto heb gekocht en die oordeelde het gedrag als normaal. In tweede instantie heb ik het nagevraagd bij de vorige eigenaar van mijn Evo die de auto vier jaar in bezit heeft gehad en die ook actief forumlid is. Auto gedurend die hele periode in onderhoud bij F. voornoemd. Ook in die periode was er sprake van hetzelfde beeld. Wel vind ik in deze koude tijd de verwarming niet zo optimaal op de ingestelde 22 graden. Gelukkig heb ik verwarmbare stoelen! Te koud blijven is niet geweldig maar oververhitting is veel bedreigender!

Proud owner of the following cars:
Maserati: QP Evo V8 (2000), Alfa Romeo: Spider 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80).
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #16 on: March 08, 2010, 12:33:38 »

Vervolg:

In het kader van de nog aanhoudende winterse temperaturen en de naar mijn smaak te lage koelwatertemperatuur op de snelweg heb ik maar eens even een gedeeltelijke afdekking van de gril gefabriceerd.

plaatje:

tZiet er niet uit kweetet, maar je moet wat..

De praktijk test:
Afgelopen vrijdagavond heen en weer naar Hengelo (voor de introductie van de nieuwe F bij M).
Het was echt fijn winters weer, temperaturen dalend van +3 naar +1C, met eerst lichte regen, later zware regen, overgaand in natte sneeuw. (Wederom blij met m'n winterbandjes, hele tijd goed grip gehouden.)

Het blijkt dat de koelwatertemp nu netjes op de 70 C blijft op de snelweg, soms nog een heel klein ietsiepietsie eronder, een graadje ofzo. Lijkt af te hangen van de gekozen cruissenelheid en de hoeveelheid regen/sneeuw die de radiator te verwerken krijgt.

De regeling kan 'm nu duidelijk makkelijker warm houden, maar het lijkt nog wel op het randje te zitten. Je ziet bijvoorbeeld nog wel dat als je de na een wat sneller stuk even het gas loslaat en laat uitrollen (van 200 terug naar 100 ofzo  Embarrassed ) dat dan de temp dan toch nog onder de 70 zakt. Als je dan weer gas geeft dan trekt ie weer eigenlijk best snel terug naar 70.

Voorlopige Conclusie: half afdekken van de gril levert zeker een betere onderste  temperatuur (70C), maar bij deze buitentemperaturen zou het eigenlijk nog iets meer mogen. Als de weergoden ons nog koud gestemd blijven zal ik nog eens met een wat grotere afdekking proberen, 2/3e of 3/4 ofzo.

3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #17 on: March 08, 2010, 12:58:47 »

Waar meet hij eigenlijk? Is dat vlak achter de motor aan de ingang van het koelvlak of juist aan de ingang van de motor bij de uitgang van het koelvlak? Het lijkt er op dat-ie aan de uitgang van de radiator meet, maar het gaat je natuurlijk om de motortemperatuur, de vrees met een te koude motor te rijden.

't zou interessant zijn om ook de actuele olietemperatuur erbij te hebben ter vergelijking. In de Otto zie ik iets vergelijkbaars, het koelwater is bij dit weer 70 graden of minder , maar de olietemperatuur is dan al 90 graden of hoger, als je gas geeft tot 110 graden. Het koelwater is dan nog steeds 70-80 graden.

Het betekent m.i. dat de motor wel degelijk op temperatuur komt maar dat de koelwater-temp meting een vertekend (te pessimistisch) beeld geeft.

Als je in de zomer de koelwater temp zou zien oplopen tot boven de 90 is er natuurlijk wel reden tot zorg...
« Last Edit: March 08, 2010, 18:19:53 by peterm » Logged
Dutchy
Sr. Member

View Profile
« Reply #18 on: March 08, 2010, 13:06:29 »

Hou er ook rekening mee dat de temp meters in auto's indicatie meters zijn...dus een echt nauwkeurige meting is niet mogelijk.

2000 Maserati 3200GTA "Diva"
2004 Landcruiser 100 4.2TDI VX
cassiopeia
Sr. Member

Quattroporte Evoluzione V8 3.2

View Profile WWW
« Reply #19 on: March 08, 2010, 22:36:58 »

Een andere conclusie uit het onderstaande relaas is, dat vervanging van de thermostaat geen effect heeft gehad. Die kosten hoef ik dus niet te maken.

Proud owner of the following cars:
Maserati: QP Evo V8 (2000), Alfa Romeo: Spider 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80).
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #20 on: March 09, 2010, 14:07:41 »

Waar meet hij eigenlijk? Is dat vlak achter de motor aan de ingang van het koelvlak of juist aan de ingang van de motor bij de uitgang van het koelvlak? Het lijkt er op dat-ie aan de uitgang van de radiator meet, maar het gaat je natuurlijk om de motortemperatuur, de vrees met een te koude motor te rijden.

't zou interessant zijn om ook de actuele olietemperatuur erbij te hebben ter vergelijking. In de Otto zie ik iets vergelijkbaars, het koelwater is bij dit weer 70 graden of minder , maar de olietemperatuur is dan al 90 graden of hoger, als je gas geeft tot 110 graden. Het koelwater is dan nog steeds 70-80 graden.

Het betekent m.i. dat de motor wel degelijk op temperatuur komt maar dat de koelwater-temp meting een vertekend (te pessimistisch) beeld geeft.

Als je in de zomer de koelwater temp zou zien oplopen tot boven de 90 is er natuurlijk wel reden tot zorg...

Hm, interessant.
Ik kan het niet goed zien op de tekeningen, noch in het echt, maar volgens mij zit de watertemperatuursensor op het motorblok, links voor ergens, maar i.i.g niet bij de radiator. Een grote vertekening lijkt me daarmee niet waarschijnlijk.
Ik kan natuurlijk ook de gril eens aan de linkerkant afdekken ipv rechts. Dat zou dan ook verschil moeten maken.

(zat nog even te denken dat het misschien sowieso verstandiger is om áls je de gril gedeeltelijk afdekt dit over de hele breedte of in ieder geval symmetrisch te doen. om te voorkomen dat de ene motorhelft door het aandeel "luchtkoeling" significant warmer of kouder wordt dan de andere helft)

En weet niet / kan niet zien of de ingangs- of uitgangstemperatuur op het blok wordt gemeten. Weet ook niet wat beter zou zijn. Is voor allebei wat te zeggen. (waar wordt bij jou overigens de olietemperatuur gemeten, welke plek hebben ze gekozen?)

Verder weet ik niet hoe het zit met de correlatie tussen olie- en koelwatertemperatuur. Ik weet wel uit andere auto's (met zowel water- als olietemperatuurindicaties) dat het koelwater véél sneller op temperatuur komt dan de olie. Die twee zijn dus niet "hard" gekoppeld.
M.a.w. kan de motor niet toch "te" koud blijven terwijl de olie wel op temperatuur is? (want omgekeerd kan dus wel)
Door wat/welke onderdelen wordt de olie eigenlijk het sterkst opgewarmd? Cylinderbussen en -koppen??

Hou er ook rekening mee dat de temp meters in auto's indicatie meters zijn...dus een echt nauwkeurige meting is niet mogelijk.

Zit wel wat in. Maar het gaat hiervooral om een relatieve "meting" tussen de koelwatertemperatuur in de zomer vs. in de winter. En als ie dus in de winter 10 graden lager aangeeft, dan zal de waargenomen temperatuur ook wel in die orde van grootte lager zijn, toch?

« Last Edit: March 09, 2010, 14:10:29 by Emilio » Logged

3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
peterm
Sr. Member

View Profile
« Reply #21 on: March 10, 2010, 13:19:50 »

Hm, interessant.
(....)
En weet niet / kan niet zien of de ingangs- of uitgangstemperatuur op het blok wordt gemeten. Weet ook niet wat beter zou zijn. Is voor allebei wat te zeggen. (waar wordt bij jou overigens de olietemperatuur gemeten, welke plek hebben ze gekozen?)

Verder weet ik niet hoe het zit met de correlatie tussen olie- en koelwatertemperatuur. Ik weet wel uit andere auto's (met zowel water- als olietemperatuurindicaties) dat het koelwater véél sneller op temperatuur komt dan de olie. Die twee zijn dus niet "hard" gekoppeld.
M.a.w. kan de motor niet toch "te" koud blijven terwijl de olie wel op temperatuur is? (want omgekeerd kan dus wel)
Door wat/welke onderdelen wordt de olie eigenlijk het sterkst opgewarmd? Cylinderbussen en -koppen??

Weet ook niet welke meetlocatie "beter" zou zijn, maar daar gaat het nu niet om, het gaat erom te weten waar hij meet, zodat je kunt inschatten wat het verband is tussen de aangegeven temp en de motortemp en zo een verklaring kunt vinden voor de verschillen met de oliettemp. Het maakt natuurlijk uit of de sensor warm water meet (net uit het blok) of gekoeld water (net na de radiator).
Dan kun je beter beoordelen of die indicatie van 50-60 graden inderdaad betekent dat je motor niet warm genoeg wordt (m.i. minder waarschijnlik, gezien de olietemp) of dat je "gewoon" meet dat de radiator het water meer afkoelt omdat het koud is buiten (waarschijnlijk).
Weet niet waar in de Otto de water tempmeting plaatsvindt, dat moet ik uitzoeken. De olie temp wordt gemeten in het carter bij de afvoerplug.
Ik zou zeggen dat de verbrandings-activiteiten in de cilinders en de turbos's zorgen voor de opwarming van de olie. Als je eens een beetje gas geeft komt er snel 20 graden bij, dus ik vermoed een verband met het aanspreken van "turbo power".

Zit wel wat in. Maar het gaat hiervooral om een relatieve "meting" tussen de koelwatertemperatuur in de zomer vs. in de winter. En als ie dus in de winter 10 graden lager aangeeft, dan zal de waargenomen temperatuur ook wel in die orde van grootte lager zijn, toch?

Denk ik ook.
Pages: 1 [2] Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length