Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
September 04, 2010, 23:53:18
Home Help Search Login Register
News: Voor het forum dient u zich afzonderlijk te registreren, deze aanmelding staat los van het deel voor de leden op de MCH-website.

+  Maserati Club Holland
|-+  Algemeen
| |-+  Tech tips (Moderators: Sander, Maserati Teun)
| | |-+  QP III issues
« previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: QP III issues  (Read 956 times)
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« on: January 19, 2010, 16:10:44 »

sporing zoek

na een zoek tocht samen met de plaatselijke bandenservice zijn we op tot een trieste conclusie gekomen Grin
het probleem: de sporing van de achteras is niet nastelbaar en zou een fractie toespoor moeten hebben, bij mijn QP was dat uitspoor, dit hield in dat, afgezien van het schuin afslijten van de banden, de auto op hoge (illegale) snelheid nogal zoekerig werd.
mijn angst dat het hier zou gaan om vervormde draagarmen (oei) of carrosserie (oei oei) werd door metingen ontkracht, de draagarmen zijn links en rechts exact gelijk (hebben ook 1 bestelnummer) en zorgen waarschijnlijk niet voor het gevraagde toespoor.

de aandrijfassen, die bij deze ophanging dienen als bovenste draagarmen (gejat van jaguar) bepalen wel de wielvlucht maar hebben geen invloed op de sporing.

er zijn ook nog reactiearmen waarmee je in theorie iets aan de sporing zou kunnen veranderen'
dit was in het verleden blijkbaar al geprobeerd, met als resultaat het compleet kantelen van het subframe waar de komplete wielophanging en dif aan vast zit, wat weer zorgde voor vibraties in de cardanas Undecided

de laatste mogelijkheid: de lagerhuizen, dit zijn gegoten stukken staal, vervormen is bijna onmogelijk leek ons, maar er is wel een verschil tussen rechts en links (2 aparte bestelnummers) het toespoor?
na het verwisselen (rechts naar links en viceversa) zou het gemeten uitspoor weleens het gevraagde toespoor op kunnen leveren Huh dit betekend dat of bij assemblage of later de 2 lagerhuizen zijn verwisseld Sad Sad

dus werk aan de winkel, omdraaien die hap of zijn er experts met een beter voorstel?

allemV8tig prachtig!
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #1 on: February 16, 2010, 13:01:23 »

na het omdraaien van de lagerhuizen was er geen verbetering, integendeel de achterzijde kwispelde er lustig op los (zonder dat ik daar om vroeg).
de draagarm nog maar eens onder de loep genomen, en jawel, er zit een verschil tussen links en rechts in de afstand tussen bevestiging reactiearm en bevestiging veren/dempers (3a4 mm) zal dat het zijn?
bij Bjorn van (voorheen?) auto d'epoca had ik eens een sloop QP III zien staan en ja hij kon wel een nieuwe gebruikte leveren.
gisteren de kromme arm eronder uitgehaald:

het leek allemaal voorspoedig te gaan totdat ik (zoals zo vaak) 1 eigenwijze moer tegenkwam, dit betekende dat waar ik eerst de draagarm as over de uitlaat naar achteren weg wilde trekken de as alleen naar voren kon worden geschoven, dat kan alleen als het complete subframe zakt Sad al met al was het weer een heel werk. nu wachten op bjorn, dan de arm oppikken en vergelijken, hopelijk los ik dan de overmatige banden slijtage en instabiliteit op.

« Last Edit: February 16, 2010, 13:03:09 by am330rvg » Logged

allemV8tig prachtig!
V8
Sr. Member

View Profile
« Reply #2 on: February 16, 2010, 19:03:15 »

Als je dit echt goed op kunt lossen dan zou je wel eens een heel andere, veel prettiger rijdende, auto kunnen krijgen?

Bij restauraties wordt aan de koets gewerkt, aan de motor, aan het interieur, maar naar mijn idee wordt de wielophanging vaak wat verwaarloosd, terwijl het ontzettend bepalend is voor het rijgedrag.

Dat verschil van 3-4 mm, hoe komt dat dan? Is dat slijtage?
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #3 on: February 17, 2010, 10:30:37 »

er waren mij 2 dingen opgevallen: een verschil tussen linker en rechterbochten (op snelheid) en een niet erg stabiele achterzijde bij hogesnelheden (190 in duitsland bij de laatste clubtoer). uiteraard was de bandenslijtage ook niet mooi evenredig.
volgens bjorn wordt het weleens veroorzaakt door een foutief geplaatste krik, hierdoor tordeerd de arm en dat kan leiden tot foutieve sporing "No Pom Pom". ook kan ik mij voorstellen dat wanneer het wiel een flinke optater krijgt, de reactie stang wel alles opvangt voor het deel naar het dif, maar niet naar het wiel. er leunt toch zo'n 500 kg op 1 wiel !!
ik ben inderdaad nieuwsgierig naar het rijgedrag met de nieuwe arm en ik weet dat sporing van groot belang is!!

allemV8tig prachtig!
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #4 on: March 06, 2010, 16:55:23 »

omdat de arm van de sloop QP III wat langer opzich liet wachten, had ik de kromme arm samen met de rechte afgegeven bij de plaatselijke smit/kachelboer, de draagarm bestaat uit een centrale buis met daarop gelaste delen, de beste man heeft het kromme deel er af geslepen en vervolgens met als voorbeeld de andere arm weer een rechte arm gefabriceerd.
gisteren de armen weer op zijn plek gezet (ging aanmerkelijk sneller dan eraf) en direct is er optisch al een verschil, zowel de wielvlucht als de sporing lijken links en rechts nu gelijk, of dit ook echt zo is zal bij het uitlijnen blijken.
vanmiddag of morgen eerst maar eens een stukje toeren.

in de armloze tijd heb ik de stroomverdeler uit elkaar gehaald, de vacuum vervroeging werkte niet naar behoren (zat vast)
kan iemand mij het volgende uitleggen: de QP III heeft een vacuumpomp die voor de benodigde onderdruk zorgt, een afsluiter onderbreekt het vacuum bij stationairloop, zodra je het gaspedaal aanraakt wordt de ontsteking vervroegd met een min of meer vaste waarde, waarom? en waarom dan bij stationair afsluiten?? (geen vervroeging) de rest van de vervroeging vind plaats door centrifugaal krachten afhankelijk van toerental

« Last Edit: March 06, 2010, 17:37:04 by Maserati Teun » Logged

allemV8tig prachtig!
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #5 on: March 10, 2010, 17:53:19 »

en gereden? ik heb nix voorbij horen komen.

in de armloze tijd heb ik de stroomverdeler uit elkaar gehaald, de vacuum vervroeging werkte niet naar behoren (zat vast)
kan iemand mij het volgende uitleggen: de QP III heeft een vacuumpomp die voor de benodigde onderdruk zorgt, een afsluiter onderbreekt het vacuum bij stationairloop, zodra je het gaspedaal aanraakt wordt de ontsteking vervroegd met een min of meer vaste waarde, waarom? en waarom dan bij stationair afsluiten?? (geen vervroeging) de rest van de vervroeging vind plaats door centrifugaal krachten afhankelijk van toerental

Ik zou het best willen uitleggen, maar ik heb geen idee waar je het over hebt. Wat heeft vacuum met een stroomverdeler te maken? Is dit specifiek iets van het pre-injectie tijdperk? Of heb ik dit ook in mijn 3200GT?

3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #6 on: March 11, 2010, 13:56:21 »

zaterdagmiddag 3keer langs gekomen, maar niemand voor het raam die stond te zwaaien "No Pom Pom"

geen idee of moderne auto's nog een vacuumvervroeging hebben?? door het ontbreken van een gedegen technische achtergrond zitten er bij mij ook nogal hiaten in de kennis Grin

(auto rijdt wel een stuk strakker ovrigens, maar de sporing is nog niet nagekeken)

allemV8tig prachtig!
massboy
Sr. Member

View Profile
« Reply #7 on: March 11, 2010, 20:20:07 »

AM
misschien heb je hier iets aan.

http://[IMG=http://img692.imageshack.us/img692/982/numriser3t1.th.jpg][/img]
« Last Edit: March 11, 2010, 20:59:07 by Maserati Teun » Logged

ghibli II KS my'95 , bi-turbo spider my'88, C5
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #8 on: March 12, 2010, 10:13:16 »

Oooooh, zó deden ze dat vroeger dus !
Mooie techniek!

È pericoloso sporgersi
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #9 on: March 12, 2010, 10:42:25 »

alle QP III's zijn uitgerust met een pomp op een van de nokkenassen, deze zorgt voor het vacuum voor de rembekrachtiging, bediening kachel/ventilatie klepjes en ontstekingsvervroeging
ik begrijp dat lastafhankelijk de ontsteking wordt aangepast door de vacuumvervroeging (de centrifugaal vervroeging toerenafhankelijk) bij de meeste motoren wordt er vacuum vanaf het inlaatspruitstuk gehaald, bij de QP III is er wel een verbinding maar deze is aangesloten op de hoofdvacuumleiding van de pomp. de hoofdleiding loopt vervolgens door naarde rembekrachtiger en heeft 2 vertakkingen naar kachelbediening en afsluiter-vacuumvervroeging.
bij stationairloop is er verschil tussen met of zondervacuum, zonder loopt de motor iets rustiger.
zo'n afsluiter ben ik nog niet tegengekomen bij andere auto's en bij mijn QP III werkte hij op z'n italiaans Grin  als hij goed werkt sluit hij het vacuum af bij gas los, zodra je het gaspedaal aanraakt is er weer vacuum, waarom?Huh

allemV8tig prachtig!
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #10 on: April 30, 2010, 10:35:57 »

even een sporing updatetje: na metingen bij bandenboer bleek er (helaas) nog een kleine 0.4 graden (was 1.4) uitspoor te zijn  Undecided  direct na het uitlijnen en balanceren even de A12 tussen driebergen en maarsen onveilig gemaakt, merkte wel degelijk veel verschil in positieve zin. als ik zin en tijd heb gaat die 0.4 er ook nog uit, maar eerst op naar de APK.
maandag wordt pruts dag: compressie meting en de nieuwe iridium bougies uitproberen plus wat afstel werk aan carbs dmv. vacuummeters en "colortune" we hebben er nu al zin in

allemV8tig prachtig!
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #11 on: April 30, 2010, 12:33:23 »

je mag daar maar 100 hoor!  Angry       Grin

waar ga je dat prutsen doen, misschien dat ik even mag komen kijken?

enne, wat is colortune?

È pericoloso sporgersi
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #12 on: April 30, 2010, 13:08:10 »

heel kort 200 niet verder vertellen hoor!!!!

beunen gewoon bij de stalling Grin  er staan meer klassiekers weet niet of de eigenaar het leuk vind als er meer mensen op af komen zal het wel even vragen.
en colortune is een bougie waar je doorheen kunt kijken en dus de verbranding kunt zien, kleur verbranding zegt iets over mengsel, ik moet het ook nog ervaren........

en nu koninginnedag vieren

allemV8tig prachtig!
Emilio
Sr. Member

Life is good...

View Profile
« Reply #13 on: April 30, 2010, 14:05:32 »

oei... er zijn er die met minder een duurdere auto moeten inleveren..

http://www.nu.nl/binnenland/2235489/hardrijder-20-met-160-kilometer-per-uur-rotterdam.html

È pericoloso sporgersi
am330rvg
Sr. Member

View Profile
« Reply #14 on: May 01, 2010, 11:36:18 »

die van mij is niet zo duur Wink je hebt wel eens zo'n bui, na afloop altijd veel spijt............ Grin Grin Grin Grin

allemV8tig prachtig!
Pages: [1] 2 Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length