|
|
|
|
Patrick
Sr. Member

|
 |
« Reply #2 on: March 30, 2005, 18:33:47 » |
|
Hier een beschrijving voor iedereen die er nog een keer een topic van maakt! Met de 3 meest voorkomende problemen met daarbij een kans berekening!  Maar zoals Luuk zij Zekeringen kast 80% kans! Voor 10% kans: Als je je dashbord unit los maakt verwijder hem dan nog niet maar laat hem los zitten. Ga een stuk rijden en kijk eens as die het gaat doen als je je unit een beetje verplaatst naar voren of naar achteren?? Als die dan in een keer niets meer doet dan ligt het aan je metertje.. :] De laatste 10% kans: Op je versnellings bak zit een sensor aan de bestuurders kant! De draden kunnen slecht contact hebben. Even goed schoonmaken en alles doet het weer! Succes en hopende dat jullie allemaal hier wat aan kunnen hebben in de toekomst! Niet lullig bedoeld hoor!  gr. Patrick
|
|
|
|
|
|
Er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen. There are no problems, only challenges. (Marzec)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
qp
Guest
|
 |
« Reply #6 on: April 04, 2005, 20:52:53 » |
|
Hey Lucie, bij de evoluzione zijn die kuren toch echt niet meer aan de orde.
Igino
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lucie001
Full Member

|
 |
« Reply #8 on: April 05, 2005, 11:08:30 » |
|
Ook de snelheidsmeter in mijn Ghibli GT heeft kuren. Hij doet het nooit na het starten, maar soms komt hij na een kilometer of 10 "los". Dan blijft hij het meestal doen totdat ik ergens stil kom te staan (stoplicht/file) en dan herhaalt het zich weer.
Conclusie is volgens mij dat de meter zelf niet kapot is, en het dus ergens in een slechte verbinding zit.
Kan ik uit het bovenstaande concluderen dat de fout dus niet in de zekeringskast kan zitten (immers: Ghibli GT)?
Voor het demonteren van het dashboard en snelheidsmeter heb ik reeds een "handleiding" gehaald van Enrico's site.
Iemand enig idee hoe de verbinding van kabel met bak te bereiken is (vanuit binnenin of moet de auto op de brug), hoe het eruit ziet (kabel, kleur, dikte) en wat ik dan moet doen losdraaien/trekken/etc.?
Alvast dank, Danny
Ja, de snelheidsmeter wordt "gevoed"uit de sensor die op de transmissie zit. De stekker daarvan zit onder het hitteschild en is met enige moeite los te nemen. De verbindingsdraad loopt dan de wagen in onder de rechterachterzetel tot de connector op de tunnelbak en vandaar naar de snelheidsmeter. Elk stekkertje kan in principe een te hoge weerstand hebben en storing veroorzaken. Er zijn er dus drie die nagekeken moeten worden voordat tot iets drastisch moet worden overgegaan (bij de sensor, op de tunnelbak en aan de snelheidsmeter) Verder zitten er in de meter zelf nog twee of drie stekkertjes, maar dat vergt het uit elkaar halen van de meter. Daarnaast bestaat er nog kans op draadbreuk en doorgebrande electronica. Draadbreuk is nog wel zonder dat het duur wordt te controleren (nieuwe draad trekken), de electronica wordt wat moeilijker. Er kan meer kapot zijn dan hetgeen zwart is verkoold. In een van de volgende nummers van Tricolore zal dit verhaal nog eens met foto's worden beschreven. Tot dan: succes!
|
|
|
|
|
|
De som der (onder)delen is meer dan het geheel
|
|
|
|
|
|
|
mill
Guest
|
 |
« Reply #11 on: April 19, 2005, 06:29:40 » |
|
Hoi iedereen,
Mijn snelheidsmeter heeft ook van die kuren gehad, wel werken dan weer stuiteren om vervolgens er helemaal mee te stoppen, zacht tikje tegen het dashboard en hij doet het weer. Mijn remedie was het dashboard er uit, klok uit het dashboard halen en de 3 draadjes doe naar de actuator van de teller gaan opnieuw solderen. Verder ook nog 2 verbindingen van de print naar het teller gedeelte opnieuw gesoldeerd (hiermee zit de print ook vast in de teller). Hierna werkte bij mij weer alles een nieuwe.
Groetjes Robin a.k.a. Mill
|
|
|
|
« Last Edit: April 19, 2005, 07:21:58 by mill »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jgkort
Guest
|
 |
« Reply #15 on: September 14, 2005, 15:13:40 » |
|
Beste Pooh,
Een enorm goedkope tip: het knopje waarmee je de dagteller op 0 zet indrukken en vanonder je duimnagel weer omhoog laten tikken. Het resetten lijkt vaak te werken om de naald (tijdelijk) weer tot leven te wekken, het omhoog laten tikken van het knopje werkt vrij goed om een vastzittende dagteller weer in beweging te brengen. Ik heb zelf vooral last van een vastzittende dagteller als de "grote" teller er een hondertal of duizendtal kilometers op heeft zitten.
Zoals gezegd, dit is een enorm goedkope tip en ik vrees dan ook dat oplossingen die geld kosten van permanenter aard zijn (voor zover een oplossing in een Maserati-zkeringenkast permanent kan zijn natuurlijk...)
M.vr.gr. Gijs Kort
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
106gti
Guest
|
 |
« Reply #17 on: October 31, 2005, 11:57:51 » |
|
Ik heb ook zo'n zelfherstellende. Als ik weg rij doet me licht het niet, na 100 meter gaat alles branden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
charlie
Guest
|
 |
« Reply #18 on: November 04, 2005, 14:31:03 » |
|
dan kun je erop wachten dat op een gegeven ogenblik je hele boordsysteem zonder prik zit want dan is de soldering in de zekeringkast er helemaal uitgefikt. remedie: uitmekaar halen en goed doorsolderen....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
qp
Guest
|
 |
« Reply #22 on: November 07, 2005, 22:51:51 » |
|
Ik zag in de jaren 70 eens een rapportage over een man die als hobbie had kapotte gloeilampen te repareren door ze onder 220 heen en weer te draaien. In de meeste gevallen vielen de draatjes tegen elkaar aan en smolten vast, waarna de lamp weer enige tijd meeging. Wellicht is dit een aardig tijdverdrijf voor biturbo-bezitters die de kosten voor een set nieuwe lampjes voor zich uit willen schuiven....
Igino
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
106gti
Guest
|
 |
« Reply #24 on: November 08, 2005, 11:58:33 » |
|
Als mijn auto op contact staat, hoor ik om de 15 sec. een motortje brommen ofzo. Wasda?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
106gti
Guest
|
 |
« Reply #28 on: November 08, 2005, 13:58:26 » |
|
Klinkt inderdaad als een compressortje, waar ongeveer zit dat pompje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forza1997
Guest
|
 |
« Reply #34 on: March 02, 2006, 20:36:29 » |
|
Zoals ook in een andere post hier vermeld, ik had wat 'minor issues' met mijn zekeringenkast (er kwam geen voeding meer op te staan) maar dat is opgelost.
Het is wel een pokkeklus zonder goed electrisch schema. Ik heb wel zo'n handboek maar heeft iemand hier een echt schema van een 222SE (of 222/224/228)?
Zoja ik heb veel interesse in een kopietje!
Karel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gaius
Full Member

|
 |
« Reply #36 on: August 02, 2006, 20:44:07 » |
|
Geen idee of het met de zekeringkast te maken heeft maar het lijkt in ieder geval een electronisch probleem en ziet er als volgt uit: - dashbord/knipperlichten functioneren niet - airco / dimlicht functioneert wel - motor lijkt iets minder goed te lopen wat ik onlangs ook had agv een slechte/kapotte dynamo en er helaas ook een keer door stil kwam te staan, echter nog geen 2 weken geleden is deze vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Geen id of de zekeringkast is doorgesoldeerd. Weet nl niet wat dat is. Maar heb de boel eens losgetrokken en weer vastgemaakt zonder resultaat volgens mij want de motor liep nog niet zo lekker als normaal en het dashbord deed het nog steeds niet. Welk opties heb ik nog zodat ik op weg naar mijn werk niet stil kom te staan morgenochtend?? Het is overigens een Ghibli II uit '94 Bij twee keer stil staan binnen 11.000 km en/of 4 maanden gaat voor mij de lol van het rijden in een Maser ook snel over. Een auto moet nl wel gewoon rijden. Ciao Het schijnt nu allemaal weer te werken. Hoe?? Nogmaals alle stekkers losgetrokken van de zekeringskast en op nieuw vastgemaakt. hetzelfde gedaan bij alle relais en stekkers die ik onder de motorkap kon vinden. Daarna de sleutel omgedraaid en ruitenwissers begonnen te zwaaien (erg handig met dit weer) knipperlichten knipperden weer vriendelijk en alle lampjes op het dashboard branden weer volop. Er brande ook nog een bijzonder lampje en dat was het lampje van de benzinemeter. Tank waarschijnlijk bijna leeg. Tsja en dan rijdt ook een Maser niet meer. Door het uitgevallen dashboard wist ik niet zeker waar ik aan toe was, maar dacht dat er nog voldoende V-power in zat om op en neer te kunnen rijden naar het werk. Niet dus. Gelukkig woon ik enkele honderden meters van een tankstation dus dat komt morgenochtend wel goed. Rest er nog een vraag. Wat moet ik doen voor doorsolderen?  Heb gewoon een linker en rechterhand, waarmee ik best wat klussen heb opgelost, maar meestal heb ik er dan vooraf een keer naar kunnen lijken of over kunnen lezen, dus als iemand het zou willen toelichten graag. Als ik morgen dus niet stil sta blijf ik voorlopig blij met de Maser ;-).
|
|
|
|
« Last Edit: August 02, 2006, 21:15:33 by Gaius »
|
|
|
|
|
|
|
vidart3d
Guest
|
 |
« Reply #38 on: August 03, 2006, 11:15:55 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joltcan
Guest
|
 |
« Reply #40 on: June 03, 2007, 12:53:39 » |
|
Meest opvallende vond ik dat de auto daarna veel "smoother" loopt. Wel jammer dat dat rauwe er nu vanaf is. Had wel wat.
Bij mij klinkt hij rauw. Waarom laat je de kast echter solderen. Is een nieuwe niet voordeliger?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mill
Guest
|
 |
« Reply #41 on: June 03, 2007, 18:16:15 » |
|
Ik heb er net ook een nieuwe zekeringkast in laten zetten (die van mij viel bijna uitelkaar en een benzine verbruik van ongeveer 1 op 4) en die gaat dacht ik ongeveer 300 euro kosten. Wel merk ik dat hij nu een stuk zuiniger is geworden.
Groet Mill a.k.a. Robin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tridente
Sr. Member

Ton '93 Ghibli
|
 |
« Reply #46 on: June 09, 2007, 12:07:56 » |
|
Ik ben tijdens mijn rit naar de RDW in Waddinxveen ook een paar dingen tegengekomen die hier verband mee lijken te hebben: Alles werkt op zich, maar volgens mij zijn de snelheids- en toerental-meters en de tellers wat te enthousiast en de meters 'zakken' wat langzaam. De snelneidsmeter geeft volgens mij ongeveer 10km/h te veel aan, vooral bij lagere snelheden. Ook de toerenteller geeft naar mijn gevoel ongeveer 1000tpm te veel aan. Als de motor warm is geeft hij stationair bijna 2000tpm aan en bij een snelheid van 110km/h in zn 5 al snel 3500tpm. De km- en dagtellers lopen prima mee, maar dus ook icm de snelheidsmeter net iets te hard op. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of ben ik hier nog mee gezegend en kan ik het maar beter zo laten!?  Verder merkte ik nog dat de koelwater temperatuurmeter vrij langzaam op gang komt en bij niet al te veel rijwind halverwege blijft hangen, maar op de snelweg ging hij snel weer omlaag richting 50gr. Is dat de thermostaat, of een sensor? De kachel was trouwens ook niet warm te stoken. Is inderdaad thermostaat, de mijne bleef op 70 graden hangen; Dealer heeft er toen een andere ingezet, gaat nu keurig naar 90 graden. 10 km/h teveel is normaal; met een iets hogere bandenmaat achter is het natuurlijk snel opgelost, maar dat moet je dan maar willen. Die 2000 toeren stationair heb ik ook wel eens, vooral na een periode flink blazen. De wijzer danst ook vaak bij stationair toerental. Is ergens een slecht contact, maar ik kan je niet zeggen waar.
|
|
|
|
|
|
Ghibli! Fast as the Wind!
|
|
|
|
|
|
|
Joltcan
Guest
|
 |
« Reply #49 on: June 09, 2007, 22:12:48 » |
|
Die hogere banden dat scheelt dus 6 mm op (117 + 175 = 292mm), dus zo'n 2%; niet echt veel natuurlijk maar het helpt een beetje.
Met nieuwe banden haal ik de drempels hier in de buurt net aan. Na 5000 km al niet meer. Die kleine procentjes schelen dus wel degelijk heel veel in het gebruik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #53 on: May 15, 2008, 20:57:07 » |
|
Whoehahaha! Eh. Sorry... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
peterm
Sr. Member

|
 |
« Reply #58 on: May 17, 2008, 23:46:24 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GHIBLI92
Guest
|
 |
« Reply #60 on: November 10, 2008, 17:14:23 » |
|
heb er nog wel 1tje leggen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GHIBLI92
Guest
|
 |
« Reply #62 on: November 11, 2008, 21:12:42 » |
|
slechte dag gehad of zo??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #64 on: November 11, 2008, 21:24:05 » |
|
Ik begrijp Jeroen's standpunt wel. Het kwam een beetje fel over, dat wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GHIBLI92
Guest
|
 |
« Reply #65 on: November 11, 2008, 21:24:38 » |
|
ik voelde me een beetje aangesproken,omdat ik een zekeringkast had weg gegeven,valt namelijk onder handelaar volgens jou??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #66 on: November 11, 2008, 21:26:21 » |
|
Iemand die dingen weggeeft is geen handelaar lijkt me... Je hebt toevallig niet een koplamp voor een Ghibli liggen he? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boomerang
Guest
|
 |
« Reply #79 on: June 24, 2009, 22:04:59 » |
|
figures, 1 dag lekker in het zonnetje gestaan en hij heeft zichzelf gewoon weer gerepareerd... dan maar alle kabeltjes schoonmaken en opnieuw vastzetten.... zucht...
Vocht is een grote vijand van onze auto's. Vooral omdat ze veel vaker stil staan dan gewone gebruiks-auto's, gaat het oxideren van kontacten veel sneller. Een goede kontactspray kan wat tegengas geven, maar waar stop je.... Mijn auto staat in een afgesloten garage met een ventilator aan de ene kant van de auto en een luchtontvochtiger aan de andere kant...........op max. Iedere twee dagen een paar liter vocht in de opvangbak. Of het helpt weet ik niet, maar ik heb bv. een suspension error al heel lang niet meer gezien. Over de hogere energiefactuur zullen we het maar niet hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #81 on: June 24, 2009, 22:14:56 » |
|
Boomy is wel een beetje raar...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dutchy
Guest
|
 |
« Reply #82 on: June 24, 2009, 22:16:44 » |
|
Boomerang vergist zich .. het zijn zijn cubaanse sigaren die op temperatuur en de juiste luchtvochtigheid staan.
Wij hebben ook ventilatie in de garage maar een lucht ontvochtiger??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boomerang
Guest
|
 |
« Reply #83 on: June 24, 2009, 22:22:23 » |
|
Boomerang vergist zich niet en is idd een beetje raar. Maar van 1 liter water per dag schrik ik toch wel een beetje. Maar de lucht is nu wel zó droog, dat ik een flesje bronwater paraat heb als ik de auto ga starten.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #84 on: June 24, 2009, 22:24:24 » |
|
Hoe onttrek jij een liter water per dag uit de lucht inde garage?
Is het geen benzine?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #86 on: June 24, 2009, 22:32:16 » |
|
Zijn het echte bloemen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dutchy
Guest
|
 |
« Reply #87 on: June 24, 2009, 22:32:57 » |
|
Tuurlijk vince ze worden nu kunstmatig in leven gehouden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boomerang
Guest
|
 |
« Reply #91 on: June 24, 2009, 22:43:05 » |
|
Ongeloofelijk eigenlijk, iemand heeft problemen met z'n zekeringkast......en ja hoor we zijn al weer beland bij een luchtontvochtiger. En tóch eigenlijk niet offtopic! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #92 on: June 25, 2009, 08:26:06 » |
|
Een Maserati rijder houdt niet van nep.  Zie het horlogetopic.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #94 on: June 25, 2009, 12:51:43 » |
|
Hoe zitten trouwens de glazen kappen van de mistlampen van een 2.24v vast? Het lijkt gewoon gelijmd, vanochtend lag het glas zomaar voor de auto op de straat, gelukkig nog wel heel.
Ik gok op Pritt. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #96 on: June 25, 2009, 14:43:09 » |
|
Als het goed is een soort ruitenkit.
Ik heb laatst zelf het glas van mijn koplamp verwijderd en dat zat met ruitenkit (muur)vast.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #98 on: June 25, 2009, 15:12:00 » |
|
Wat heb je eigenlijk met die andere lens gedaan?
Het glas was kapot, dus dat is weg. Maar de rest van het binnenwerk van de donorlamp is nog intact en ligt in de berging.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boomerang
Guest
|
 |
« Reply #100 on: June 25, 2009, 18:10:53 » |
|
Heb ik serieus over nagedacht. Alleen kan ik dan niet zomaar even lekker wat gaan poetsen of sleutelen op een willekeurig moment. Anders had ie idd veilig in een "Carcoon" gestaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince
Guest
|
 |
« Reply #101 on: June 25, 2009, 21:35:51 » |
|
Boomy is wel een beetje raar...
Het kan toch nog "raarder":  Inderdaad. Dat geel is geen gezicht. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vince